tirsdag den 11. august 2015

Lektiecafeer bør være en lokal beslutning!

Der er igen debat om folkeskolen her ved skoleårets start. Det er naturligt ikke mindst nu, hvor nye ændringer som reminiscens fra folkeskolereformen træder i kraft, nemlig de obligatoriske lektiecafeer.

Hjælp til lektier burde være et tilbud til de elever, der har brug for det eller bare lyst til at få hjælp til lektierne henne i skolen. Men der er ikke nogen faglige argumenter for at gøre dem obligatoriske for alle elever at deltage i, som det sker nu. Tværtimod er det som om, at nogen absolut vil have børnene til at være henne i skolen i så mange timer som muligt i stedet for at tage hjem eller gå til idræt eller noget helt tredje. Jeg forstår godt, at det bidrager til, at flere familier fravælger folkeskolen og tilvælger en privatskole.

Lektiecafeer bør være et tilbud til eleverne og ders forældre - ikke noget de bliver tvunget til.

Derfor bør vore politikere som et kompromis i den debat, der hersker om lektiecafeerne, overveje et kompromis, der overlader beslutningen til de enkelte skoler eller til kommunerne. Man kan så lokalt vælge, om lektiecafeerne skal være tvungne eller et tilbud til de, som vil benytte sig af det. Der tales meget om det kommunale selvstyre og mere lokal indflydelse til institutionerne. Her er en mulighed for at realisere det på et vigtigt område.

Der er brug for ro om folkeskolen. Lærere, forældre og først og fremmest eleverne har ikke brug for en skole, hvis rammer konstant bliver lavet om. Tværtimod skal der være gode stabile rammer, inden for hvilke skolen kan udvikle sig.

Der er mange gode takter i den reform af folkeskolen, der blev gennemført for et par år siden. Ikke mindst styrkelsen af nogle af de grundliggende fag samt mere idræt og bevægelse. Nu må skolerne så have ro til at få det til at fungere, så fagligheden bliver styrket. Mere lokal kompetence til at træffe
beslutning om lektiecafeerne, inden de får alvor kommer til at fungere som påtvungne alle elever ved
et centralistisk krav, vil bidrage til den ro og give mere plads til at indrette skolerne efter lokale forhold.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar